016-381 2508

Monday 24 October 2016

Resipi Jus Lega Dan Sihat

Assalamualaikum....

Last post haritu Sha ada janji nak bagi resipi kan? Resipi apa? Resipi jus yang guna bawang putih, halia, lemon,cuka dan madu tu. Okay, since malam ni dapat tahan mata daripada tertidur masa tidurkan anak-anak..maka boleh la curi masa sekejap untuk share resipi dengan korang semua.

Bahan-bahan yang diperlukan ialah:-


Bahan A (A ingredients)
1 cawan (1 cup) jus lemon (lemon juice)
1 cawan (1cup) jus halia (young ginger juice)
1 cawan (1 cup) jus bawang putih (garlic juice)

1 cawan (1 cup) cuka epal (apple cider vinegar)

3 cawan (3 cups) madu (honey)

*versi bahasa malaysia*
Campurkan kesemua Bahan A di dalam periuk dan kacau. Masukkan cuka epal dan kacau lagi. Masakkan campuran tersebut menggunakan api yang sangat perlahan serta kacau sekali sekala sehingga lebih kurang 1 cawan telah tersejat. Tutupkan api. Biarkan campuran sejuk sedikit. Kemudian masukkan 3 cawan madu.

*english version*
(Mix the A ingredients in a big pot. Add apple cider vinegar and mix. Cook under low flame and stir once a while till one cup of the mixture evaporate. Turn off the flame. Cool down the mixture and mix with 3 cups of honey.)

Bunyi macam senangkan? Tapi sebenarnya susah dan pedih tangan akibat kesan panas halia dan tajam bawang putih. Sha pernah tolong mak Sha buat sekali je lepastu taubat tak nak tolong dah..tolong tengok je sekarang..hahaha

Kalau korang nak buat sendiri, Sha nasihatkan korang beli bawang putih yang dah siap kupas dan jus lemon dalam botol. Halia je kena kikis kulit & potong sebelum masukkan dalam juicer untuk dijadikan jus. Madu dan cuka epal sememangnya dari botol.

Lagi satu, untuk nak dapatkan jus asli tanpa meletakkan air, tak boleh guna blender yer, kena guna juicer. Tak kira la slow juicer ke juicer yang biasa. Yang penting bukan blender. Sebab bila guna blender, kita perlu tambah air. Ini akan menyebabkan quality bahan berkurang. So bila kita consume, khasiat kurang, maka tindak balas pun akan berkurang. Nanti jangan pulak cakap Sha tipu atau salah bagi resipi.

Tapi, kalau nak senang lagi..beli je yang dah siap kat pasaran. Sekarang banyak dah orang jual. Macam-macam nama ada. Cuma kita jangan lokek sangat lah nak bayar. Mahal tu kadang-kadang bukan sebab bahan-bahan yang digunakan tetapi masa serta usaha diorang. Packing pun mahal jugak, yerla kalau dah guna botol kacakan.


1 comment:

  1. Terimakasih Artikel Resipi Jus Lega Dan Sihat nya bagus dan membantu sekali, semoga sukses selalu yaa .. Aamiin
    Salam Resep Kue

    ReplyDelete

Name:

Email Address:

New Year New Spirit New Resolution

Happy New Year everyone!! :) Tahun baru, ada yang buat azam baru. Ada yang sambung azam tahun2 sebelum ni. Sebab azam yang sebelum ni bel...