016-381 2508

Tuesday 2 May 2017

Kenali Tuhan Yang Mengujimu!

Mengapa Allah menguji kita? Kenali Tuhan yang mengujimu!

Apabila diuji dengan kesakitan, perpisahan, kegagalan, kemiskinan... 

Terdetik rasa , "Apakah Tuhan sayangkan aku?Kenapa aku diuji sebegini berat sekali?" 

Tanpa kita sedari kita sudah mempersoalkan kuasa Tuhan, padahal kita hanyalah hambaNya. Hamba tidak berhak menyoal, sebaliknya akan disoal.

Namun, itulah kelemahan manusia. Kita sering alpa dan terlupa. Paling malang, manusia kerap terlupa dirinya hamba. Terutama ketika diuji. Sebab itu Allah mengajar kita kalimah 'istirja' setiap kali diuji. 

 ان لله و إن اليه راجعون 
"Kami milik Allah, 
kepadaNya kami akan dikembalikan" 

Ya, inilah kalimah yang mengingatkan bahawa kita milik Tuhan, Tuhan layak menguji kita dan kita layak diuji. Jangan sesekali menolah apalagi 'mengamuk' apabila diuji. Kita hanya hamba... 

Namun, untuk meringankan kepedihan ujian yang menimpa, hendak kita mengenal Allah yang memberi ujian itu, kenallah sifat ilmu, kasih-sayang dan belas ihsan Allah yang Maha Hebat. 

Sebagai hamba, ilmu kita terbatas, ilmu Allah yang Maha Luas. Kasih sayang kita cuma seraut, kasih sayang Allah selaut. Orang yang mengenal Allah, akan mencintaiNya. Bila sudah cinta, kuranglah derita diuji. Bukankah cinta itu buta?

Bukan bermakna, kita tak akan diuji apabila kita sudah mengenal Allah. Kita masih akan diuji. Malah mungkin akan diuji dengan lebih dashat, lebih besar dugaan. Tetapi apabila kita lebih mengenal Allah, kita akan lebih yakin denganNya. Kita pasti Allah punya sebab dan musabab tertentu untuk menguji kita. 

Kadang-kadang kita jadi lebih kuat bila diuji. Kadang-kadang kita jadi lebih lemah. Kerana ujian Allah yang diturunkan pada hamba-hambanya dalam pelbagai bentuk. Semoga Allah menjadikan kita lebih kuat serta dekat denganNya dan bukan lebih lemah serta jauh daripadaNya. Ameeen.


No comments:

Post a Comment

Name:

Email Address:

New Year New Spirit New Resolution

Happy New Year everyone!! :) Tahun baru, ada yang buat azam baru. Ada yang sambung azam tahun2 sebelum ni. Sebab azam yang sebelum ni bel...